سیم بکسل آسانسوری

سیم بکسل آسانسوری

معرفی سیم بکسل آسانسوری

سیم بکسل شامل یک مغزی و یکسری سیم فولادی بوده که از یک سمت به کابین آسانسور و از سمت دیگر به وزنه تعادل متصل است. نیروی محرکه آسانسور به وسیله موتور به سیم بکسل آسانسوری منتقل می شود و کابین آسانسور با آن جابجا می شود. این سیم بکسل از فولاد و دسته سیم هایی تشکیل شده است که حول یک محور مرکزی به نام مغزی پیچیده می شود. این دسته های سیم، خود از پیچیدن چند رشته مفتول ساخته می شوند و به همین خاطر در آخر به سیم بکسل یک نمای مارپیچی می دهند.

بررسی سیم بکسل آسانسور

مغزی سیم بکسل، خصوصاً در هنگام تحمل بار زیاد و فشار، نقش مهمی در نگهداری رشته های سیم بکسل دارد. معمولاً جنس مغزی سیم بکسل از فولاد، کنف یا دیگر الیاف طبیعی است. اگر مغزی سیم بکسل از جنس فولاد باشد، استحکام آن بیشتر می شود و اگر جنس مغزی از کنف باشد، قدرت کششی آن بیشتر می شود. معمولاً در صنعت آسانسور برای سیم بکسل از دو نوع بافت «معمولی» یا «لنگ» استفاده می شود که هر دو می توانند راست پیچ یا چپ پیچ باشند. با این حال بافت «معمولی» رایج تر است.

اندازه های متداول سیم بکسل های مورد استفاده در آسانسورها ۶، ۶.۵، ۸، ۱۰ و ۱۱ میلی متر است. سیم بکسل کششی با نیروی بالا در مواقعی که آسانسور با سرعت بالا حرکت می کند یا ارتفاع ساختمان زیاد است و آسانسور تحت سایش زیادی قرار دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن کاری سیم بکسل آسانسور

برای پیشگیری از زنگ زدگی و کاهش اصطکاک و حرکت روان سیم بکسل روغن کاری باید انجام شود. روغن کاری اگر به صورت دوره ای و منظم انجام شود، باعث دوام بیشتر سیم بکسل و طول عمر آن می شود. معمولاً در هنگام نصب این روغن کاری انجام می شود ولی پس از آن هم به صورت مرتب الزامی است. اغلب بهتر است روغن کاری از جایی انجام شود که رشته های سیم بکسل در آن قسمت ها بازتر می شوند تا روغن به خوبی به داخل رشته ها نفوذ کند. هنگام چرخش سیم بکسل از روی فلکه موتور و فلکه هرزگرد بهترین زمان روغن کاری آن است.

بهتر است روغن مورد استفاده برای روغن کاری سیم بکسل اسانسور، قابلیت نفوذ زیادی در سیم بکسل داشته باشد و بتوان با استفاده از آن تمام قسمت های داخلی و سطوح خارجی سیم بکسل ها را پوشاند و از آن ها دربرابر زنگ زدگی محافظت کرد. تعداد دفعات روغن کاری به میزان آلودگی محیط، میزان کارکرد و… باز می گردد. روغن کاری بیش از اندازه نیز می تواند برای سیم بکسل مفید نباشد چراکه میزان اصطکاک را کاهش می دهد و باعث سرخوردن سیم ها می شود. از طرفی روغن زیاد باعث می شود گرد و غبار بیشتری که جذب سیم بکسل می شود باعث فرسایش و خوردگی سیم ها شود.

جنس مفتول سیم بکسل آسانسور

  • مفتول های فولادی گالوانیزه: این مدل مفتول ها با روکش یکنواخت روی پوشانده شده و در برابر رطوبت هوا، زنگ زدگی ناشی از آب دریا و.. مقاوم اند. این ویژگی ها باعث شده تا مفتول فولادی گالوانیزه در مرغداری ها، شیلات، صنایع کشتیرانی و.. مورد استفاده قرار گیرد.
  • مفتول های فولادی غیر گالوانیزه یا بدون روکش: در صورتیکه به جای رطوبت و زنگ زدگی، عوامل فرسایشی در طول عمر مفید طناب ها نقش داشته باشد، معمولا از این مدل مفتول ها استفاده خواهد شد. البته مفتول های بدون روکش را هم می توان به کمک روغن کاری مناسب، تا حدی در برابر زنگ زدگی محافظت کرد.
  • مفتول های فولادی استینلس استیل: جنس سیم بکسل هایی که با این مفتول ساخته می شوند بسیار مرغوب بوده و علاوه بر زنگ زدگی، در برابر حرارت های تا ۱۰۵۰ درجه سانتی گراد نیز مقاوم هستند. از این گروه سیم ها در صنایع غذایی، دارویی و شیمیایی استفاده می شود.

سیم بکسل آسانسوری

کاربرد سیم بکسل نمره ۱۰ آسانسور

یکی از پرمصرف ترین سیم بکسل های آسانسور، سیم بکسل نمره ۱۰ است که مغزی آن می تواند از هر دو جنس کنفی یا فولادی باشد. این سیم بکسل ها اگر دارای مغزی کنفی باشند، در هر ۱۰۰ متر، وزنی معادل ۳۴.۶ کیلوگرم دارند و اگر دارای مغزی فولادی باشند، در هر ۱۰۰ متر، وزنی معادل ۴۲.۲ کیلوگرم دارند. سیم بکسل های نمره ۱۰ که مغزی کنفی دارند، انعطاف بیشتری هم دارند. سیم بکسل های نمره ۱۰ در آسانسورهای کششی به منظور آویزان کردن کابین آسانسور و وزنه تعادل استفاده می شوند.

کاربرد سیم بکسل نمره ۸ آسانسور 

سیم بکسل های نمره ۸ آسانسور دوام زیادی دارند و نسبت به سیم بکسل های دیگر، فرسایش و کشیدگی کمتری دارند. همچنین در صنایع مختلف استفاده می شوند و از آن جایی که استقامت بالایی دارد، در زمان استفاده آسیب کمتری می بینند. اگر از این سیم بکسل ها استفاده شود، طول عمر و دوام دیگر قطعات زیاد می شود، کیفیت کار آسانسور بالا می رود و امنیت آسانسور افزایش می یابد.

پوشش سطحی سیم بکسل آسانسور 

برخی از سیم بکسل ها فاقد پوشش هستند و به همین دلیل امکان زنگ زدن آن ها بسیار زیاد است بنابراین بهتر است سیم بکسل بدون پوشش سطحی نباشد. به همین دلیل اغلب قبل از تولید سیم های مفتولی، با استفاده از روی، آن ها را گالوانیزه سرد می کنند. هم چنین گاهی برای پوشش سیم بکسل ها از آبکاری گالوانیزه گرم استفاده می شود.

برندهای تولید کننده سیم بکسل آسانسور

  1. سیم بکسل گوستاوولف: گوستاوولف یک برند آلمانی تولید کننده سیم بکسل  است که در چین هم تولید می شود. سیم بکسل های گوستاوولف ساخت آلمان و چین، هر دو در ایران موجود است و به دلیل ویژگی هایی مانند استفاده از فولاد باکیفیت در ساخت، قابلیت بازیافت، مقاومت کششی بالا، وزن کم و دوام زیاد در نوع آلمانی آن، طرفداران زیادی دارد.
  2. سیم بکسل الفانت کره: این سیم بکسل ها ساخت کشور کره جنوبی هستند و کیفیت بسیار بالایی دارند. هم چنین قابلیت انعطاف زیاد، مقاوت کششی بالا و… از دیگر مشخصات سیم بکسل های این برند است.
  3. سیم بکسل کیس وایر کره: این سیم بکسل ها هم ساخت کشور کره جنوبی هستند و از مقاومت کششی بالا، انعطاف پذیری مطلوب و طول عمر مناسب برخوردارند.

علامت Z مندرج شده روی سیم بکسل چیست

علامت Z  که  روی سیم بکسل درج می شود، نشانه تابیدن کلاف ها از چپ به راست است و اصطلاحاً به آن راست بافت می گویند. اگر جهت بافت کلاف ها از راست به چپ باشد، علامت S روی سیم بکسل درج می شود و  اصطلاحاً به آن چپ بافت می گویند.

نکات مهم در انتخاب و خرید سیم بکسل

  • توان مناسب در مقابل فرسایش
  • تحمل زیاد در برابر فشارهای وارد شده در صنایع آسانسورسازی
  • محیط و شرایط جوی که سیم بکسل قرار است در آن استفاده شود.
  • توجه به شکل و ظاهر و زاویه ای که سیم بکسل در آن قرار می گیرد.
  • داشتن انعطاف بالا
  • در نظر گرفتن بار کاری آسانسور

انواع تاب و بافت سیم بکسل

  • سیم بکسل با تاب معمولی: وقتی جهت تابیده شدن رشته سیم ها برخلاف جهت تابیده شدن سیم مفتول باشد، آن سیم بکسل، دارای تاب معمولی است. این سیم ها در هنگام فشار بالا له نمی شوند و تغییر شکل نمی دهند و دارای مقاومت بالایی هستند ولی انعطاف پذیری آن ها کمتر است.
  • سیم بکسل با تاب لنگ: وقتی جهت تابیدن مفتول با رشته سیم ها همسو باشند، به آن، تاب لنگ می گویند. در این نوع سیم بکسل فرسایش کمتر از نوع تاب معمولی است ولی ممکن است سیم بکسل ها در هم گره بخورند یا از هم باز شوند.

اگر قصد خرید انواع سیم بکسل را دارید می توانید از طریق فروشگاه سیم بکسل تهران اقدام کنید. این فروشگاه با خرید آنلاین و ارسال محصولات خود در خدمت شما می باشد. جهت ارتباط و مشاوره با کارشناسان این مجموعه می توانید توسط تلگرام – واتس اپ – اینستاگرام با آنها تماس حاصل فرمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مقالات

دسته‌ها

آخرین پروژه ها

جرثقیل دروازه ای
سیم بکسل روکش دار
سیم بکسل آسانسوری
سیم بکسل حفاری
تاورکرین
سیم بکسل نتاب

برچسب‌ها

اطلاعات تماس

  • تهران ، خیابان کارگرجنوبی ، میدان قزوین ،گاراژ رامین
  • 09126911128
  • info@simboxeltehran.com

درباره ما

سیم بکسل تهران در زمینه تولید و پخش قطعات جرثقیل های صنعتی ، مواد و ملزوماتی از قبیل سیم بکسل ، در سایزهای مختلف و بافتهای مختلف فعالیت دارد. تسمه حمل بار ، تسمه جغجغه و همچنین انواع اتصالات و زنجیر فولادی آمریکایی نیز جزئه محصولات سیم بکسل تهران است.

و همچنین در تولید بشکه گیر اولین شرکت هستیم.

 

آخرین پروژه ها

جرثقیل دروازه ای
سیم بکسل روکش دار
سیم بکسل آسانسوری
سیم بکسل حفاری
تاورکرین
سیم بکسل نتاب
انواع سیم بکسل
جک صافکاری چیست
جک روغنی

دسترسی سریع

  • صفحه اصلی
  • فروشگاه
  • بلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • 02166716145 - 09126911128-02166716331
  • تهران،نرسیده به میدان حسن آباد ، کوچه سلطانی ، پاساژ جعفری ،پلاک11
  • info@simboxeltehran.com

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

محمد علی جانی

مدیریت

محمد علی جانی